توسعه آموزش و پرورش در گرو مدیریت محلی و مشارکت مردمی/ اجرای ۱۰۸ پروژه آموزشی در همدان
به گزارش عصر تبیین، حمید ملانوریشمسی در نشست شورای آموزش و پرورش استان، اظهار کرد: در قالب طرح ابلاغی رئیسجمهور برای بهبود وضعیت مدارس سنگی، کانکسی و نیمهتمام، پروژههای متعددی در استان تعریف و عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه مدیریت این طرحها بر پایه حضور مردم و خیرین است، افزود: قرار است مردم در رأس پروژهها قرار گیرند و آموزش و پرورش و دولت نقش تسهیلگر داشته باشند.
به گفته استاندار همدان، خوشبختانه این الگو در استان شکل گرفته و پروژهها با کمک خیرین و مشارکتهای مردمی پیش میرود، حتی کمکهای کوچک مردم از قبیل مصالح یا پشتیبانی محلی در پیشبرد این طرح مؤثر بوده است.
ملانوریشمسی ضمن قدردانی از خیرین مدرسهساز و قرارگاههای جهادی گفت: امسال پیشبینی شده ۶۱ پروژه تکمیل شود که از این تعداد ۴۵ پروژه تا پایان آبانماه به بهرهبرداری میرسد، تاکنون نیز چند پروژه افتتاح شده و این روند ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به سیاست مدیریت محلیمحور مطرحشده توسط رئیسجمهور، افزود: تجربه موفق مشارکت مردم در حوزههای مختلف از پایگاههای بسیج تا کانونهای فرهنگی، هنری و هلالاحمر نشان میدهد که اتکا به ظرفیتهای محلی بهترین راه برای توسعه پایدار است.
نماینده عالی دولت در استان همدان اضافه کرد: امروز نیز آموزش و پرورش باید با همین رویکرد اداره شود تا عدالت آموزشی در همه مناطق، حتی روستاها و محلات تحقق یابد.
ملانوریشمسی با تأکید بر لزوم توجه همزمان به حوزه سختافزاری و نرمافزاری آموزش و پرورش، تصریح کرد: اگرچه تجهیز و نوسازی مدارس اولویت مهمی است، اما کیفیت آموزش از اهمیت بیشتری برخوردار است، معلمان باید بدون دغدغه معیشتی تدریس کنند و محتوای آموزشی نیز باید مطابق با استانداردهای روز ارتقا یابد.
وی افزود: امروز ابزارهای متعددی مانند آموزشهای مجازی، وبیناری و حتی ظرفیت هوش مصنوعی را در اختیار داریم و نباید هیچ دانشآموزی در یک روستای دورافتاده به دلیل کمبود معلم از آموزش باکیفیت محروم شود. آموزش از راه دور میتواند این شکاف را پر کند.
استاندار همدان با اشاره به استعدادهای بالای دانشآموزان استان تأکید کرد: باید هدفگذاری کنیم تا رتبههای برتر کنکور و المپیادهای علمی در استان چند برابر شود، استان همدان دارای ضریب هوشی بالایی است و شایسته است از این ظرفیت برای توسعه علمی کشور بهرهبرداری شود.
وی همچنین با اشاره به اهمیت تفکر توسعهای و پیوند آن با آموزههای دینی گفت: قرآن کریم همه آنچه بشر برای پیشرفت نیاز دارد را بیان کرده است، از منابع مالی پایدار مانند وقف، خمس و زکات تا شیوههای مدیریت و بهرهبرداری، نگاه توسعه پایدار در سنت وقف نیز بهخوبی دیده میشود، بهگونهای که واقفان منابع را برای نسلهای آینده حفظ و بارور کردهاند.
ملانوریشمسی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش مهمترین زیرساخت توسعه کشور است، اگر بتوانیم عدالت آموزشی را در کنار کیفیتبخشی به محتوا و تربیت نیروی انسانی ماهر محقق کنیم، آیندهای روشن برای استان و کشور رقم خواهد خورد. و این امر جز با مشارکت همگانی، حمایت خیرین و مدیریت جهادی ممکن نیست.

























ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0